18 בפברואר 2010

נניח שכול מה שאמרו על התחממות כדור הארץ היה שגוי

פורס בבלוג במקור ב14 בספטמבר 2016

בואו נניח לרגע שכל מה שסיפרו לנו בשנים האחרונות על ההתחממות הגלובלית הוא רק סיפור מדע בדיוני ולא יותר. בואו נניח שהמספרים לא מדויקים והעובדות לא ודאיות, ושהמדענים טועים - אפילו טועים במכוון; אם תרצו - בואו נגיד שהכל אינטרסים פוליטיים, שחיתות או קונספירציות של "הירוקים".
ההתחממות הגלובלית הפכה בשנים האחרונות לשם קוד המתאר את הפגיעה של האנשות בעצמה. אבל הטעות הגדולה ביותר של מקדשי ההתחממות הגלובלית היא בחוסר הפרופורציות - לגבי לוחות הזמנים ולגבי ההשלכות של התופעה על חיינו. חוסר הפרופורציות הזה הותיר את נושאי הסביבה האחרים הרחק מאחור. פתאום המאבק בהתחממות כדור הארץ הפך לדרך היחידה להצלת העולם; כאילו שאין יותר סתם זיהום, או סתם השלכת פסולת, או סתם רק עצירת גשמים ובצורת.
בהנחה שאין עוד טעם להמשך ולעקוב בחרדה אחר כמות גזי החממה שפולט כל מוצר וכל פעולה - האם זיהום האוויר שנפלט ייפסק? האם כשסתם נשמור על הסביבה, בלי לקרוא לזה "מאבק בשינוי האקלים" - האם מקורות המים לא יזדהמו משפכים או רעלים? האם משאבי הטבע יישמרו ובעלי החיים ישגשגו?
צודק במאה אחוז.
בואו נרד מוועידות האקלים המטומטמות (באלי, קופנהגן, מקסיקו) שבהן עשרות אלפים באים לחגוג, לבזבז ולפטפט פטפוטי סרק בלתי מציאותיים. בואו נרד מדיבורים ריקניים על "יעדי פליטות" שלא ניתנים להשגה. בואו נרד ממלחמת החורמה בתחנות הכוח, ובניסיון לעצור את הפיתוח הטכנולוגי והכלכלי של כול העולם, בייחוד העולם העני. זה לא ילך. איש לא יסכים לשבת בחושך או בעוני ועוני אינו מוביל לסביבה נקיה.
בואו נפסיק לבזבז משאבי עתק על תחנות רוח ופאנלים סולאריים שלא מניבים כלום.
את המשאבים והמאמצים צריך להשקיע בניקוי אתרים מזוהמים (רמת חובב?), בהתקנת מסננים במפעלים ותחנות כוח, בטיהור הזיהום. צריך לטפל במפגעים ממשיים, בזיהום אמיתי ובשיטות שיש בהן תועלת במקום להתרכז במפגעים דמיוניים, ובשיטות בלתי מציאותיות (יעדים...).
ההתמקדות הבלעדית בהפחתת הפליטות של פד"ח היא חסרת טעם משתי סיבות: היא לא משיגה כלום, והיא מסיטה משאבים ומאמצים מפעולות שכן יכולות להביא תועלת לשמירת הסביבה.
יעקב





5 תגובות:

איל אמר/ה...

אני דווקא לא אוהב את הטון של המאמר הזה (אגב, הם לא פירסמו שום תגובות מהבוקר, וגם המאמר עצמו נבלע אי שם בתוככי המערכת... משום מה).
ההתממות הזו של "אז נניח ש..." היא פשוט ילדותית.
אם האדון היה מוכן להודות בטעות, ואז לומר שלמרות זאת יש להמשיך ולשמור על הסביבה, אולי הייתי מתיחס אליו בקצת יותר כבוד .
צורת ההתבטאות שלו יוצרת רושם שכאילו מי שטען נגד חהחממיסטים ותיאוריות הקטסטרופה שלהם קרא גם להתעלם מהכל ולזהם ללא הכרה.

יעקב אמר/ה...

אתה צודק מצד אחד. בעיני הציבור אכן, מי שמטיל ספק בהתחממות נתפס כמזהם זדוני שהרס כדור הארץ למען בצע כסף או נוחות אישית הוא מטרתו.
מצד שני - המאמר פונה בכיוון הנכון - הוא כותב למען שמירת נקיון הסביבה, ונגד ההתרכזות הבלעדית בגזי חממה. הוא מנסה להתחיל ליצור הפרדה בתודעה בין גזי חממה לבין זיהום הסביבה. מבחינה זו אני בהחלט מברך על המאמר, בייחוד שנכתב על ידי אחד מראשי ה"ירוקים".

אנונימי אמר/ה...

אולי זה נראה כמו צעד בכיוון הנכון אבל זה גם צעד לכיוון ההיסטריה הבאה. אני עוד זוכר את ההיסטריה בגלל החור באוזון ואיך הפחידו את כולנו שאוטוטו כולם יחטפו סרטן עור. אחרי כל ההיסטריה, כשהתברר שאין בסיפור הזה אפילו קמצוץ של אמת אף אחד ממחרחרי ההיסטריה לא לקח אחריות. למעשה, יש עד היום כל מיני "ירוקים" שוטים שבטוחים שבזה שהחלפנו את סוג הגז בדיאודורנט הצלחנו לסגור את החור באוזון ולהציל את האנושות.
מה שמרתיח בכל הסיפור הנוכחי עם ההתחממות הגלובאלית זה שניצחנו בנוק אאוט, לא בנקודות. כשהתחלתי לפקפק בדת האל גורית הירוקה רק רציתי לשמור לעצמי את הזכות להטיל ספק. ככל שעבר הזמן מתברר שלא רק שהספקנים הצליחו לבסס אלטרנטיבה ראויה לחממיזם אלא שבמקביל כל טענות החממיסטים קרסו והתברר שהם מבססים אותן על שקרים, זיופים והונאות שלא ניתן להתכחש להם. אבל למרות שהניצחון שלנו הוא מוחלט, כשליריבים שלנו לא נשאר בדל של טיעון להאחז בו דעת הקהל לא ממצא איתם את הדין, הם לא מסולקים מהבמה הציבורית (שלא לדבר על העמדה לדין על הנזק הבלתי נתפס שהם גרמו לאנושות בזדון), הציבור עדיין לא הפנים שהויכוח הסתיים וכל מי שמדבר היום על התחממות גלובאלית מעשה ידי אדם ועל צמצום פליטות פד"ח ראוי לאותו יחס שיקבל מי שידבר על עין הרע ותליית שום לגירוש שדים.
הם הפסידו, הם נסחפו באופנה יאפית חסרת בסיס, לא עשו שיעורי בית והתרשלו בכל היבט אפשרי לפני שהם הטיפו לכולנו את האמת המוחלטת והבלתי מוטלת בספק שלהם. זו השערוריה הגדולה ביותר בתולדות האנושות שגבתה מחיר מעורר פלצות בחיי אדם, במשאבים ובאמון שהיה לנו במדע ובנציגיו.
"פרופסור" וולפסון צריך לפרסם התנצלות, לא כתבה כמו זו ואנחנו צריכים לדרוש בכל במה אפשרית שאנשים כמוהו יסולקו מעמדות השפעה וכוח ושלא תינתן להם במה להביע את דיעותהם ההזויות. רק ככה נוכל למנוע את ההיסטריה האופנתית הבאה.

איל אמר/ה...

למרות שאני מסכים איתך על הכל, אני מודע לעובדה (המצערת) שבויכוח מול דת (ואל תתבלבל, ה"חממיזם" הפך לדת לכל דבר, עם שמאנים משלה, כתבי קודש וטקסים (ועידת האקלים למשל)) אי אפשר לנצח.
אתה יכול לנסות למתן את תוצאות השגיאות שלה, אבל כמו בכל דת אחרת, אין כאן כבר ויכוח ענייני, ויעידו מאמרים כמו זה שמדובר בו כאן.
שים לב כיצד במקום להתמודד עם האמת, הויכוח מייד מוסט למקום אחר.
אז כמו שכתב מישהו באחד הפוסטים שקראתי: "האמת חזקה מהכל", ועל זה אנחנו צריכים להקפיד.

יעקב אמר/ה...

פרופ' עדי וולפסון תמיד היה מהיותר מתונים והשפויים שבין הירוקים. אין לי טינה כלפיו.