1 באפריל 2010

סיכום קצר, 3


וויליס אשנבך מפרסם סיכום קצר (די ארוך) על דעותיו בנושא שינויי האקלים. המאמר ארוך ומפורט ומלא קישוריות למאמרים ונתונים. אני אביא כאן רק כמה קטעים קצרים, בפארפרזה (ניסוח שלי, לא תרגום מדויק). מי שמתעניין – כדאי לקרוא את הקטע המקורי. (הוא כתוב בצורת שאלות ותשובות).

1.    האם יש לכדור הארץ טמפרטורה מועדפת? כדור הארץ שמר במשך מאות מיליוני שנים טמפרטורה פחות או יותר קבועה, עם סטיות קטנות של פחות מ 3% . אנו צריכים לשאול את עצמנו: איך. וויליס מאמין בתיאורית הטרמוסטט (קראו פרטים על כך שם).
2.    השערת הבסיס שלנו בנושא האקלים צריכה להיות שכול השינויים (ויש שינויים כול הזמן) הם טבעיים. צריך הוכחות חזקות כדי להפוך השערה זו ולטעון שבני האדם גורמים את השינויים. אין שום תופעה ושום נתונים המתייחסים לתופעות אקלים שהתרחשו ונמדדו עד כה שמצביעים על שינויים החורגים מהרגיל והטבעי.
3.    האם כדור הארץ מתחמם ? שאלה מכשילה. כדור הארץ התחמם והתקרר (מעט) בתקופות שונות בהיסטוריה, גם לאחרונה, במסגרת תנודותיו הטבעיות. (הוא מפרט).
4.    האם בני אדם אחראים להתחממות ? הם תורמים משהו באמצעות שינויים בכיסוי ושימוש בקרקע, בירוא יערות, השקיה של שדות, בנייה של ערים, יצירת זיהום אוויר (אארוסולים), וגם על ידי גזי חממה. מה מידת ההשפעה של כול אחד מהגורמים – לא ידוע. אבל בסך הכול – ההשפעה האנושית זעירה.
5.    האם המודלים האקלימיים מוכיחים שההתחממות נגרמת על ידי בני אדם? מודלים אקלימיים לא מוכיחים כלום. הם בגדר השערות, לא הוכחות. הם משקפים את הדעות של אלה שבונים אותם. באשר לתחזיות לעתיד הרחוק באמצעות מודלים: הם אינם מסוגלים לכך. יש יותר מדי גורמים מעורבים, יותר מדי נעלמים. (הוא מונה גורמים רבים שמשפיעים אך מידת השפעתם לא ידועה).
6.    האם המדע סגור ומוסכם וברור? בכלל ובכלל לא. מדע האקלים בחיתוליו, הבלתי ידוע רב מן הידוע. ההבנה שלנו באקלים חלשה מאד.
7.    האם מדעי האקלים הם מדעים פיסיקליים? לא. הם יותר מדע של סטטיסטיקה ועיבוד מספרים.
8.    האם תהליך פרסום המאמרים המדעיים בירחונים "מבוקרי עמיתים" הוא תקין? לא. יש מצב שחברים של מחברים הם ה"מבקרים". צריך תהליך יותר פתוח, בעילום שם – שהמבקרים לא ידעו את שם המחבר, והמחבר את שמות המבקרים. צריך להשתמש באינטרנט ולעשות את התהליך אינטראקטיבי – שיהיה דו שיח הין המבקרים לבין עצמם, וגם עם המחבר, לליבון סוגיות כחלק מתהליך הביקורת שלפני הפרסום. תהליך הביקורת עצמו צריך להתפרסם ולהיות שקוף (אחרי פרסום המאמר). הירחונים צריכים להקפיד על פרסום כול הנתונים וכול קוד המחשב ששימש לחישובים, יחד עם המאמר.
9.    מה צריך לעשות בנושא האקלים? רק פעולות שמועילות במילא – ולא פעולות שיש להן השפעות מזיקות (כמו בזבוז כסף גדול, הוא מפרט הקישורית).

בנוסף לסיכום ברור וקריא זה יש במאמר קישוריות למאמרים ולנתונים שעליהם הוא מתבסס.
יעקב

אין תגובות: