31 באוקטובר 2010

תחנות כוח סולאריות בקליפורניה.

בימים אלה עומדים להתחיל בבניית שתי תחנות כוח סולאריות במדבריות דרום קליפורניה. אלו תחנות טרמיות, לא פוטווולטאיות – כלומר – הן מרכזות את קרינת השמש על ידי מערכת מראות, ומחממות נוזל (שמן?) אשר מרתיח מים, יוצר קיטור ומניע טורבינה-גנרטור חשמלי רגיל.
שימו לב לממדי מערכת המראות שמרכזת את חום השמש:

זו מערכת אחת.
כדי לבנות את התחנה המתוכננת, בהספק של 665 מגווט (הספק שהוא כ 60% מזה של תחנת פחם גדולה כמו זו של אשקלון) צריכים, שימו לב: 26,540 (עשרים ושיש אלף, חמש מאות וארבעים!) מפלצות כמו זו שבצילום (שממדיה כ 12 X 12 מ'). השטח הדרוש: 18,452 (שמונה עשרה אלף) דונם. והכול בשביל תחנה אחת, בהספק 665 מגאווט. המחיר של התחנה – כ 2.3 מיליארד דולר (לעומת כ 1 מיליארד או פחות עבור תחנה רגילה).
הפרויקט מוקם לא בגלל שמישהו חושב שזה טוב או כלכלי להקים אותו אלא בגלל שממשלת קליפורניה חייבה את חברות החשנל, בחוק, להפיק 30% מהחשמל שלהן ממקורות מתחדשים, עד 2020. חוק זה חוק, אז חברות החשמל מזמינות את בניית התחנות. שלא יעלה על דעתכם שהן גם משלמות עבורן. את זה עושה הממשלה. החברה מקבלת 30% מההשקעה כמענק, ועוד 80% כהלוואה בתנאים מועדפים (ריבית שלילית ?) ובערבות ממשלתית. (30% ועוד 80% זה 110, לא כן? גם אני תהיתי, אבל זה מה שכתוב בניו יורק טיימס, יכול להיות שהממשלה מממנת 110%, למה לא?).

נשארו עוד כמה בעיות קטנות – הבעיה של אספקת חשמל בלילה ובימים מעוננים... והבעיה של הקמת קווי ממסר של מתח גבוה מהמדבר למקומות היישוב והצריכה של החשמל, בעיה מסובכת הן מבחינת העלות והן מבחינת זכות המעבר והאישורים הסביבתיים. בעיה נוספת היא – כיצד ינקו את המראות מאבק המדבר המצטבר ופוגע ביעילותן, מאיפה יקחו מים לשטוף את המראות?
אגב סביבה – המפלצות האלה המשחיתות שטחי קרקע בתוליים אדירים, ופוגעות ב"מרקם החיים העדין" של הטבע המדברי (ובצב המדבר) קיבלו אישור מזורז מרשויות שמירת הטבע, כדי שיספיקו להינות מהסובסידיה שתוקפה פג בקרוב.
יעקב

אין תגובות: