23 במרץ 2011

מונביוט הירוק בעד אנרגיה גרעינית


ג'ורג' מונביוט הוא עיתונאי בריטי ידוע, איש שמאל, ירוק עמוק, שכתב כמה ספרים על נושאי איכות הסביבה וההתחממות הגלובאלית (ממנה הוא מודאג מאד). הוא גם אקטיביסט בענייני איכות הסביבה.

מונביוט פרסם מאמר בגארדיאן הבריטי שבו הוא אומר שהצרות בפוקושימה שכנעו אותו לתמוך בפיתוח האנרגיה הגרעינית. הוא אומר שעד עכשיו היה ניוטרלי (חסר דעה) בנושא. הירוקים בדרך כלל מתנגדים בחריפות לפיתוח אנרגיה גרעינית (למשל ראו אתר גרינפיס), ואף דורשים לסגור את כול התחנות הפועלות כעת. הארגונים הירוקים והאנטי-גרעיניים הצליחו להשבית את תעשיית תחנות הכוח הגרעיניות ולמנוע המשך בניית התחנות, אחרי 1975, לפחות במדינות המערב, וגם את המשך פיתוח הכורים, גם בנושא שיפור הבטיחות.

אומר מונביוט (תרגום חופשי ותמצות):
"האירועים בפוקושימה שינו את דעתי בנושא אנרגיה גרעינית. אני תומך בה עכשיו. תחנת כוח ישנה ומרופטת, בעלת תחזוקה ובטיחות לקויים, ספגה את מכה קשה מאד  (רעש אדמה וטסונאמי). החשמל ניתק, מערכת הקירור הפסיקה לעבוד. הכורים החלו להתפוצץ ולהתמוסס. האסון חשף בעיות של ליקויי תכנון וקיצורי דרך בתחזוקה. ובכול זאת, איש לא ספג מנה קטלנית של קרינה. ירוקים רבים מגזימים מאד בתיאור סכנת הקרינה. ראו טבלה זו של XKCD -  רמות הקרינה היו רחוקות מרמת נזק חמור.

גם שיטות אחרות של ייצור אנרגיה כרוכות בנזקים וקורבנות. ייצור אנרגיה היא כמו תרופות – אם אין השפעות לוואי מזיקות סימן שזה כנראה גם לא מועיל.

אני תומך באנרגיות מתחדשות אבל הן אינן יכולות לספק את כול צרכינו [מונביוט כותב שאולי 50-70% מהצרכים, דבר שמראה שהוא בכול זאת ירוק חולמני]. אין תחליף לתחנות הגרעיניות שיש לנו, זולת תחנות פחמיות, ופחם יותר גרוע ויותר מזהם." [אני חולק על זה]

יש מעט מאד דברים שבהם אני מסכים עם מונביוט, אבל, מסתבר, שגם בין הירוקים יש אנשים הגיוניים.
יעקב

אין תגובות: