29 במאי 2011

יש גם נפט בשפע


כבר עשרות שנים מפחידים אותנו נביאי הזעם בכך שהנפט עומד להיגמר. Peak oil – השיא בתפוקת הנפט – כבר מאחורינו הם אומרים, מעתה והלאה כמויות הנפט שעומדות לרשות האנושות ילכו ויקטנו.
הראינו בסידרה של מאמרים קודמים שיש מרבצים אדירים של גז טבעי בעולם, שמפיקים מהם גז בטכנולוגיה חדשה, ששמה פראקינג (Hydraulic fracturing or fracking ). הודות לשיטה זו, כמויות הגז העומדות לרשותנו הן למעשה בלתי מוגבלות. הגז יכול לשמש להפקת חשמל בתחנות כוח, לשימושים תעשייתיים (חימום דוודים), וגם לתחבורה, בין בשימוש ישיר של מיכלי גז במכוניות או בהפיכתו של הגז לבנזין.
גם סיפרנו על שיטות הפקה חדשות של נפט מפצלי שמן, או – מה שנקרא באנגלית – סלעים צפופים tight rock. סיפרנו על חברה שמנסה להפיק נפט בישראל, בחבל עדולם, אם רק תתגבר על התגדותו ושנאתו לנפט של שר הפאסטורליה, גלעד ארדן.
הניו יורק טיימס מספר במאמר ארוך על התפתחות הפקת הנפט בשיטת ה fracking בארה"ב. כבר סיפרנו על שדות הנפט החדשים שפותחו בשדה בקן bakken בדקוטה הצפונית, שמפיק כיום 400 אלף חביות ליום ויגיע תוך כמה שנים לשלושה מיליון. בשדות דומים בטקסס מפיקים 100 אלף חביות ליום, ויכולים להגיע עד 2020 לשלושה מיליון גם כן. הכמויות עצומות. זה כמו אלסקה, אקואדור או כווית נוספים – והכול בתוך גבולות ארה"ב, ביבשה, לא בעומק הים. כול זה תוצאה של פיתוחים טכנולוגיים של 3-4 שנים אחרונות. בטקסס כבר קדחו 5000 קידוחים בשטח שדה שנקרא הנשר פורד.  ארה"ב יכולה להגדיל את תפוקת הנפט שלה ב 25% עד 2020 . ישראל יכולה להפיק נפט שיספיק לסיפוק כול צרכיה ואף לייצוא. זאת מלבד מרבצי הגז המוכחים, תמר ולווייתן.
לכול אלה שדוחפים לכיוון אנרגיה ירוקה (שלא קיימת) בגלל סיום עידן הנפט (כביכול) – אתם יכולים להירגע. עידן הנפט לא יסתיים בעתיד הנראה לעין.
יעקב

אין תגובות: