13 בנובמבר 2011

האם מחירי הפאנלים הסולריים יירדו ?


קיבלנו לינק לפוסט בבלוג של סיינטיפיק אמריקן, בו נכתב שמחיר הפאנלים הסולאריים ירד בהתמדה ובאופן עיקבי מאז שנת 1980, ואם ימשיך לרדת בקצב זהה, הוא צפוי להיות כול כך נמוך שמחיר החשמל הסולארי יהיה יותר נמוך ממחיר החשמל הפחמי.
אם קוראים את הכתבה, רואים שהיא לא מבוססת על ידע מפורט של תהליכי ייצור, אלא ידע כללי, או דעה כללית של הכותב, שעיסוקו – בכתיבת ספרות פופולרית על נושאים מדעיים. זהו ניחוש שלו – הוא אומר: המחיר ירד בעבר, סביר שהוא ימשיך לרדת גם בעתיד.
ראשית כול – אני בעד. אם פאנלים סולאריים יהיו כול כך זולים עוד מעט, נחכה שיהיו זולים ונרכוש אותם כאשר זה יהיה כדאי. למה לבזבז מיליארדים רבים של דולרים עכשיו על פאנלים יקרים, ועוד להתחייב למחיר היקר של החשמל ל 25 שנים קדימה, כמו שעשו בארה"ב ובאירופה (וגם אצלנו)?
הדבר נכון שבעתיים לגבי מדינת ישראל. אין שום סיבה בעולם לרוץ להתקין עכשיו פאנלים סולאריים שמחירם גבוה, ולהבטיח ליצרנים מחיר אסטרונומי ל 20 שנה קדימה עבור החשמל הסולארי. אם וכאשר המחיר יהיה נמוך, יתקינו האנשים וחברת החשמל פאנלים סולאריים מתוך כדאיות כלכלית, בהחלט. לא צריך לקפוץ בראש עכשיו. (הידד לפקידי האוצר שמעכבים את הקמת תחנת הכוח הסולארית באשלים).
אבל כמובן, אלו ספקולציות חסרות שחר. חלק גדול מהירידה במחיר זו אותה ירידה שכתבנו עליה בקטע הקודם, ירידה מהמחיר המנופח מלאכותית של 475 דולר לקילו פוליסיליקון, למחיר יותר "נורמלי" של 30 דולר, שהוא בערך מחיר הייצור, ושהיה קיים בעבר. העלייה פי 15 במחיר נבעה ממדיניות הממשלות שניסו "לעודד" את ייצור הפאנלים. כול דבר שהממשלה מעודדת, מתייקר פלאים, באופן מיידי, כי היצרנים רואים הזדמנות להוציא הרבה "עידוד" (כסף) מהממשלה. הירידה לאחרנוה אינה משקפת ירידה בעלויות אלא הצפה של השוק על ידי יזמים שטעו בהערכותיהם, ובנו יותר מדי מפעלים, שכנראה ייסגרו בקרוב. הירידה הייתה ירידה משיא מלאכותי, ואין שחר לנבואות שקצב ירידה כזה יימשך. גם בגרף שמתפרסם בבלוג רואים התמתנות בקצב הירידה המחירים, והגרף נעשה יותר שטוח. ייצור הפוליסיליקון הוא  תהליך קשה ומסובך, המחירים לא יירדו לאפס. גם אם תהליך הייצור השתכלל והוזל בשנים האחרונות, הוא עדיין מסובך, ומחירו לא יכול לרדת לאפס.

אפשרי שיהיו פריצות טכנולוגיות. ייתכן וימציאו תהליכי ייצור חדשים שיאפשרו להוריד את המחירים עוד קצת. ייתכן שימציאו טכנולוגיות חדשות שיאפשרו ניצולת יותר גבוהה של אנרגית השמש – כלומר הפקה של יותר אנרגיה לאותו תא שטח. הכול ייתכן, ואפילו אפשרי, ואפילו סביר. הטכנולוגיה מתקדמת, זה ברור, אבל אינניו יכולים להתנבא על ההמצאות שימציאו בעתיד.
יש לפאנלים סולאריים חסרונות מהותיים שלא הולכים להיעלם. הם דורשים שטחים יחסית מישוריים בגודל עצום. השטחים האלה זמינים (אם בכלל) רחוק ממרכזי הצריכה, צריך קווי ממסר ארוכים. הם לא מפיקים חשמל בלילה ובימים מעוננים, כלומר 60-70% מהזמן. לכול תחנה סולארית צריך תחנה אחרת (פחמית או גרעינית) לגיבוי. גם אם מחיר התחנה הסולארית הוא רק 10 אג', המחיר הכולל של המערכת הוא מחיר התחנה הפחמית ועוד 10 אג'. התחנה הסולאירת אינה מחליפה את הפחמית אלא מתווספת עליה. יש עוד נעלמים – מחירי ההתקנה, התפעול, התחזוקה, והמיחזור של הפאנלים.
אני אינני מאמין במעשיות של הפאנלים הסולאריים בעתיד הקרוב. היום אנו מאד רחוקים מכך. אינני מתנגד לפאנלים סולאריים. אם וכאשר הם יהיו כדאיים, אנשים ישתמשו בהם. זה מובן מאליו. אבל בכול מקרה הם יספקו רק חלק קטן מהצריכה שלנו בחשמל. אני מאמין שבעתיד היותר רחוק, יהיו לנו מקורות אנרגיה אחרים, לא סולאריים.
יעקב


אין תגובות: