2 באפריל 2012

המלחמה נגד הטכנולוגיה.



הסוכנות הממשלתית להגנה על הסביבה ( EPA ) פירסמה טיוטת תקנות בדבר פליטת הפד"ח מותרות מתחנות כוח, בארה"ב. לפי הטיוטה המוצעת יאסר על תחנות כוח חדשות לפלוט יותר מ 1000 ליברות פד"ח לכול קוט"ש חשמל שהן מייצרות.  הפירוש המעשי של תקנות אלו: איסור גורף על הקמת תחנות כוח פחמיות חדשות כי תחנת כוח פחמית פולטת היום כ 1600 ליברות פד"ח לקוט"ש. לעומת זאת – פולטת תחנת כוח גזית כ 800-850 ליברות פד"ח, כלומר מתחת לתקרה המותרת.

למעשה ה EPA מכתיבה שכול תחנות הכוח החדשות יהיו גזיות, ולא פחמיות. זו החלטה מרחיקת לכת וגורפת בשביל ארה"ב, ש כ 45% מהחשמל שלה מופק מפחם, ושיש לה כמויות אדירות של פחם זול וזמין. חלק גדול מאד מהתחנות הקיימות (רובן פחמיות) ישן, וזקוק לחידוש בשנים הקרובות. כעת לא ניתן יהיה להחליף את התחנות הפחמיות הישנות, והמזהמות, בתחנות מודרניות שמסננת את מרבית המזהמים (כמו דו תחמוצת גופרית, תחמוצת חנקן או פיח). כעת יאלצות חברות החשמל להמשיך ולמשוך עם התחנות הישנות כמה שאפשר יותר, ולהמשיך ולזהם ללא מסננים מודרניים כי התקנות החדשות של EPA לא חלות על תחנות ישנות.
בעוד EPA נלחמת לכאורה נגד הפחם, נלחמים ארגונים ירוקים רבים גם נגד הגז, ונגד תשתיות הצנרת להפצת הגז. הם טוענים ששיטת הפראקינג מסכנת את מי התהום, וכך הצליחו לעצור הפקת גז בשיטת הפראקינג במדינת ניו יורק. זו מלחמה גורפת נגד אנרגיה פוסילית, המתנהלת במקביל למלחמה גורפת נגד אנרגיה גרעינית. זו למעשה מלחמה נגד כול צורות האנרגיה. (חוץ מהאנרגיה הירוקה, שאינה אנרגיה כלל אלא אשליה).
EPA  טוענת שאין אוסרים בניית תחנות פחמיות חדשות, אלא רק מחייבים שבתחנות פחמיות חדשות תבוצע לכידת פד"ח וקבורתו (CCS) . הבעיה עם הטענה הזו היא שטכנולוגיית ה CCS קיימת ברמה של דיבורים ולא הוכח שהיא אפשרית מבחינה מעשית.  
המגזין פאור-מאג כותב שהתקנות החדשות הן יותר תרגיל בפוליטיקה ויחסי ציבור מאשר תקנות בעלות חשיבות מעשית, כי במילא רוב התחנות החדשות שיוקמו יהיו גזיות בגלל המחיר הנמוך של הגז. אבל גם אם הצעד לא משמעותי מבחינה מעשית הוא משמעותי מבחינה סמלית – מבחינת קידום המלחמה נגד האנרגיה. חוץ מזה – מאזן המחיר בין גז לפחם עשוי או עלול עוד להשתנות (בעבר הפחם היה זול בהרבה מהגז), אבל התקנות – קשה לשנותן.
יש חשש גדול שההיסטריה והדמוניזציה של הדלקים הפוסיליים ישיגו את מטרתם. יש חשש שהמלחמה נגד האנרגיה והחשמל תצליח. יש חשש לבסוף נשב כולנו בחושך, ונחזור לטכנולוגיה ולרמת החיים של ימי הביניים – של עידן "הזהב" הטרום-פחמי.
יעקב

אין תגובות: