6 באפריל 2012

פורנוגרפיה ירוקה



באתר ynet תמצאו כול יום, בלי יוצא מן הכלל, סיפור וסרטון על בר רפאלי, ולאיור – צילום שלה בבגד ים מינימאלי. ויש גם דוגמניות אחרות באותו לבוש. זה לא חדש, ה-סמרט-עיתונים* יודעים כיצד מוכרים עיתונים, זו עבודתם.
במקביל התפתחה במשך השנים תופעת הפורנוגרפיה הירוקה. מפרסמים מאמרים על אסונות טבע הצפויים כביכול, עם תמונות המחשה של לונדון או ניו יורק מתחת למים. כנראה שגם זה עוזר למכור עיתונים. אבל, זה יותר מעיתונים – הנוהג של פורנוגרפיה ירוקה חדרה למוסדות האקדמיים, לתחום המדע. חדשות לבקרים מתפרסמים "מחקרים" חתומים על ידי פרופסורים, מכובדים לכאורה, ועל ידי כלכלנים ידועי שם, המנבאים על האסונות האקולוגיים נוראיים שעומדים להתרחש.

כך למשל מתפרסם (ב ynet ) "מחקר" תחת הכותרת: "MIT:  אם לא נהיה ירוקים, נקרוס כלכלית עד 2030 ". ה"חוקרים" הם מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, המכון הכי יוקרתי בארה"ב. מתוך הידיעה:

קבוצת החוקרים, המכונה "The Club of Rome", יצרה מודל ממוחשב לחיזוי תרחישים על בסיס המודלים הקיימים של הצמיחה באוכלוסייה וצריכת המשאבים העולמית. החישובים כללו התייחסות לרמות שונות של פרודוקטיביות חקלאית, פיקוח על הילודה ומאמצים בנושא איכות הסביבהעל פי רוב התרחישים, הצמיחה הכלכלית תמשיך בקצב יציב עד שנת 2030. עם זאת נקבע, כי "ללא צעדים קיצוניים להגנה על הסביבה", קיימת סבירות גבוהה לקריסה כלכלית ולקריסה של האוכלוסיה.
.
לא צריך להיות מומחה כדי להבין את האבסורד המוחלט של "מחקרים" כאלה. אנו לא נביאים, ולא מסוגלים לחזות את ההתפתחויות הכלכליות. כך למשל: בן ברננקה, נגיד הבנק המרכזי האמריקאי, וקודמו אלן גרינספן (שנחשב לאלוהים בתחום הכלכלה), בעזרת כול המחשבים והסטטיסטיקות בעולם שעומדים לרשותם לא הצליחו לחזות את המשבר הגדול של 2008, הם לא הצליחו לחזות אותו ב 2007, חודשים לפני שהתרחש. הם היו מופתעים לחלוטין. כול ה"מחקרים" המתיימרים לחזות התפתחןת כלכלית 20 שנה קדימה הם הבל הבלים. בכול זאת מוצאים תקציבים וזמן, במוסדות האקדמיים היוקרתיים ביותר לעיסוק בשטויות אלה. (שהאקדמיה ירדה לאחרונה לגמרה מהפסים זו דעה שלי לא מהיום, ולא רק שלי, אבל זה נושא אחר).
הפורנוגרפיה הירוקה מתפשטת מאותה סיבה של הפורנוגרפיה הרגילה: פורנוגרפיה מוכרת. במקרה של המדענים – הפורנוגרפיה הירוקה עוזרת להם להשיג מימון, מענקי מחקר, תקציב. להשגת מימון צריך לנהוג כמו בסמרט-עיתונים – ללכת עם האופנה.
אל תתיחסו ברצינות למה שכתוב בעיתון. חוץ מהתאריך, והתמונה של בר רפאלי, כול השאר זבל. לצערנו זה תופס גם לגבי חלק גדול ממה שיוצא מהאקדמיה, תחת השם היומרני "מחקר".

ה"מחקר" הנ"ל הוזמן (וכנראה מומן) על ידי האירגון "Club of Rome" , ופורסם במגזין Smithsonian (משם הועתק מילה במילה על ידי ynet ). הקלוב אוף רומא הוא אירגון פרטי (think tank ) של קבוצה של מדינאים, מדענים ואנשי רוח שנוסד ב 1968 ופירסם ב 1972 דו"ח רב השפעה בשם "מגבלות הצמיחה" – The limits of growth . בספר ההוא הם טוענים שהאנושות נידנה לכלייה, בגלל שגידול האוכלוסיה הבלתי מבוקר בעולם מלווה בדילדול המשאבים הטבעיים ובגידול הזיהום הסביבתי, ואלה יובילו להתמוטטות כלכלית.

אין בטענותיהם שום ממש, אין מחסור ודילדול בשום משאב טבעי (מחצבים, נפט, מזון), לא נשקפת סכנת כליה למין האנושי בגלל מחסור באמצעים או זיהום, האוכלוסיה בתהליך התייצבות, איכות הסביבה בתהליך של שיפור, רמת החיים (מבחינה כלכלית) בתהליך עלייה. נבואות הזעם שלהם הן העתק מדויק של הגישה של מלת'וס. בכול אופן – העיסוק בנבואה, בייחוד נבואות זעם, הוא עיסוק חביב, פופולארי ונפוץ, למרות ששום נבואה מעולם לא התגשמה. הוא שאמרנו – פורנוגרפיה ירוקה.


יעקב


====

·    * -   "סמרט-עיתון" או "סמרטותון" לא קשור כלל לסמארטפונים של היום...     Rags אנגלית קוראים לעיתונות זולה וסנסציונית (יש אחרת ??) – כלומר – סמרטוטים – על שם השימוש העיקרי שנעשה בעיתונים אלה. המתרגם לעיברית של ספרי העיתונאי והסופר האמריקאי הגדול, דמון ראניון, תירגם את הביטוי rags ל: "סמרט-עיתונים" (מלשון "עיתוני סמרטוט").

2 תגובות:

יוני דובי אמר/ה...

יעקוב,
במקרה הזה YNET עוד יותר פישלו. ה-club of Rome הוא גוף פרטי שאינו משוייך לשום אוניברסיטה (בטח לא ל-MIT שלא נמצאת ברומא אני די בטוח...) המחקר שצוטט הוא מחקר משנות ה-70 שנכתב בספר שנקרא The limits of growth והוא הת"נך של הירוקים הפנאטים. הוא כולל תיאוריות רבות א-לא-מלתוס (כולל למשל התקררות גלובלית ועידן קרח חדש!!). כל התחזיות של הספר הופרכו!! זה כמובן הגיוני - הדבר שמלתוס, מדווז, רנדרז וכו (שני האחרונים חברי COR) תמיד שוכחים הוא שעם גידול האוכלוסין תמיד תמיד מגיע גידול בהון אנושי ובהתאמה, גידול בהמצאות, התקדמות טכנטלוגית ובד"כ גם שגשוג יחסי בהתאמה. אז אני מסכים אתך - לא לדאוג !!
נ.ב. YNET הוא פשוט מזעזע בתחום הירוק, מעניין אם יש משהו ליצור עמו קשר שם ולדבר אתם על רמת הכתבות שלהם?

יעקב אמר/ה...

יוני,
אני חושש שמדובר ב"קלאב אוף רומה" חדש, לא בזה משנות ה 60.
ynet, כדרכם בקודש, לא מביאים קישורים במאמרים שלהם. הם מעתיקים מילה במילה מאמרים מעיתונות זרה, בלי לציין את המקור (כלומר גונבים), וגם בלי להביא קישור למקור.
אני אראה אם אמצא איזכור במקום אחר ל"מחקר" זבל זה.